Tenkrát poprvé … WebExpo 2011

Nikdy jsem na WebExpu, největší konferenci o webu ve střední Evropě, nebyl a letos tomu nemělo být jinak. Zastávám totiž názor, že prostředky vynaložené na vstupné jsou pro mě tak vysoké, že nově nabité zkušenosti mi tuto částku nikdy nesplatí. A těch pár přednášek, které mě zajímají, si mohu vždy po konferenci pustit ze záznamu. I přes to všechno jsem na letošním ročníku byl a tak se pokusím sepsat zážitek “zajíčka”, který byl na svém prvním WebExpu a neměl s čím srovnávat.

Asi na úvod bych měl upřesnit, jak jsem se na konferenci dostal, když nejsem ochotný zaplatit vstupné. Jednoduše – lístek jsem vyhrál na twitteru v soutěži s webem Programujte.com. Tímto webu a hlavně Lukáši Churému děkuji za možnost být na místě osobně a posoudit to, co každoročně otřese českou internetovou komunitou. Nyní bych rád rozepsal pár bodů, které mě osobně zklamaly a bylo by fajn, kdyby příští rok nebyly.

Už před konferencí mé nízké nadšení zmírnilo video, které bylo natočeno s celebritami českého internetu. Myslím, že i Marek Prchal ví, že to byl FAIL a vezme si z toho náležité ponaučení. Video si můžete prohlédnout zde:

Nadšení opět stouplo ve čtvrtek, když dorazil mail s podrobnostmi a detaily. Jídelníček vypadal super, program měl být ve welcome package vytištěn a tak jsem nemusel shánět tiskárnu nebo složitě program exportovat do Kindlu. Když jsem však na místo dorazil, tak jsem se musel divit. V programu sice byly názvy místností (Development Hall, Development / Mobile Room, Design / UX Hall a Business Hall), ale chyběla tam informace, kde se na VŠE tyto místnosti nacházejí. Stejně jako po škole chyběly nějaké šipky, kudy do dané místnosti jít. To by se příště rozhodně nemělo opakovat.

U programu bych se ještě pozdržel. Byl sice hodně našlapaný a většinu doby se konal ve všech 4 místnostech zároveň, ale přednášky nekončily ve stejný okamžik a nebyly mezi nimi pauzy (kromě coffee breaku třeba po 3 přednáškách). Tím pádem přesouvající se lidé mezi sály rušili přednášející i posluchače, jindy bylo nutné obětovat třeba 15 minut z přednášky. Copak je to tak těžké vzít časy přednášek a dát ve stejný čas stejně dlouhé přednášky a za ně například 10 minut pauzu na přesun, toaletu či lehké občerstvení?

Přednášky, které vás zajímaly, jste si mohli na webu konference pohodlně naklikat do svého programu. Ten bylo možné vytisknout, ale když jsem to zkusil, tak z tiskárny vylezly pouze 4 prázdné stránky. Inu, buď to bylo rozbité a nebo jsem nepoužil povolený browser (používám IE9). Povolený browser jste museli mít i pro mobilní verzi webu. Tedy pokud jste chtěli mít zážitek kompletní. Pokud jste použili “nevhodný” prohlížeč (v mém případě Opera Mobile), tak se vám zobrazila textová verze, která připomněla weby z doby o deset let zpět. Jak web na mém telefonu vypadal si můžete prohlédnout na tomto tweetu.

Další nedostatek bych viděl v počtu odpadkových košů a jejich umístění. Myslím, že u vchodu do každé místnosti by měla být možnost vyhodit odpadky při vstupu či odchodu z přednášky. Zvláště, když je rozdáváno občerstvení a v podstatě každý si sebou nosí nějakou vodu či kávu.

To by bylo asi tak to nejzásadnější na co si nyní vzpomenu. Proto bych rád přešel k přednáškám, které jsem navštívil a tučně máte zvýrazněné ty, které mě zaujaly. Začal jsem keynote a poté se přesunul na přednášku Václava Lorence na téma Jak správně nastavit cenu webových aplikací?. To jsem v půlce opustil, neboť jsem šel na přednášku Davida Grudla o novinkách z (microsoftí) konference BUILD. Tam jsem sice viděl Windows 8, ale to bylo asi tak vše, co jsem si z toho odnesl. BUILD jsem sledoval na webu, takže jsem se nic nového nedozvěděl. Poté však přišla jedna z lepších přednášek – Jan Sotorník hovořil na téma grafika e-shopu jako sexy a chytrá prodavačka. Pokud jste někdy chtěli vytvořit e-shop, tak se jedná o vaši povinnost si danou přednášku shlédnout alespoň ze záznamu!

V design hall jsem zůstal i poté neboť na programu byla Jana Štěpánová s přednáškou nazvanou neziskovky goes web. Jelikož i já pracuji v neziskovce, tak jsem velmi očekával informace, které se dozvím. Nedozvěděl jsem se vůbec nic na téma, jak udělat web neziskovky či jak ho naplnit obsahem tak, aby byla neziskovka úspěšnější. Místo toho jsem se dozvěděl, jak s neziskovkami jednat, pokud chci získat jejich peníze. I přes silné zklamání z této přednášky jsem si počkal na další klenot v programu konference. Petr Král se svým kolegou ze Seznam.cz hovořili o tom, jak redesignovali Super.cz a výsledcích velmi kontroverzních změn. Kdo nebyl o týden dříve na Marketing Monday či o tom nic nečetl, musel být nadšen. Já se tedy nic nového nedozvěděl, ale byl jsem rád, že jsem viděl super show. Takto mají přednášky vypadat!

Po obědě jsem si šel poslechnout Marka Prchala, jehož sloupky na webu Mediář.cz poctivě hltám. Možná i pro má vysoká očekávání jsem odcházel značně rozčarován. Marek hovořil o tom, jak cílit na osoby ve věku od 13 do 19 let. Možná to bylo mým věkem či zkušenostmi z twitteru, ale nedozvěděl jsem se nic nového a jediné poselství které jsem pochytil bylo, že pokud cílíte na tuto skupinu, tak běžte mezi ně, mluvte s nimi a zkoušejte, co na ně funguje. O to hodnotnější byla přednáška Lukáše Plíhala o velikosti myšlení. Už jenom pro systém šesti klobouků byste si jí měli poslechnout…

Přednáška Viktora Zemana se nazývala “Jak prodávat více? Cesta z Bratislavy až ke světovému úspěchu”. Nedozvěděl jsem se ani co přesně udělal. Jen to, že žije z affil programu. A že mu asi hodně vynáší a je levný. A protože to nebyla klasická přednáška, ale spíše rozhovor s moderátorem místnosti (Tomáš Čupr, Slevomat.cz), tak vinu bych svalil na něj. I opět se kvalita přednášky změnila jako na vlně. Miloš Korenko, ředitel marketingu Avastu, předvedl výbornou show a všem ukázal, že i produkt zdarma může mít smysl, vydělávat velké peníze a vytvořit komunitu, která pro vás pracuje zcela zdarma. Přednášku byste si měli pustit už jen proto, abyste poznali jak se dělá  marketing a jak si udržet pozornost publika od první minuty.

To nejlepší však přišlo hned poté a pro mě to bylo to úplně nejlepší na celém WebExpu. Tomáš Baránek mluvil o upřímnosti a dalších fatálních chybách v algoritmech předvztahové komunikace. Vzhledem k převážně technickému obecenstvu byla přednáška extrémně vtipná a popisovat vztah pomocí matematického vzorce a grafu spoustu lidí pobavila a někomu otevřela oči. I mně. Díky za to!

Další den přednášky sice začínaly až v 10 hodin, ale po soukromé párty v pátek večer jsem toho moc nenaspal a žaludek nebyl také moc stabilní. I přesto jsem vyrazil už na první přednášky a tak jsem celé dopoledne strávil v Business Hall na prezentaci startupů. 3 předem vybrané startupy měly 15 minut na samotné představení. Nedá se říci, že by to nebylo zajímavé, ale jak později řekl i Tomáš Čupr, tak autoři se produkt nesnažili “prodat” potencionálním zákazníkům. Startupy později vystřídal Michal Bláha, Hubert Palan a Vojtěch Ciml, kteří mluvili o vlastních zážitcích ze Silicon Valley.

V době vyhrazené na oběd se konala přednáška h1.cz, která nebyla v oficiálním programu a objevila se pouze na plakátech na chodbě. Měla být od 14 hodin, což jsem si pamatoval, ale nevěděl jsem kde. Tak jsem se ve 13:50 šel podívat na leták, ale v tu dobu nikde nevisel ani jeden leták a tak jsem tuto přednášku neviděl. A obávám se, že ani záznam z ní nebude. :-( Takže jsem navázal jinou přednáškou pod patronátem h1.cz – konkrétně Petra Větrovská apelovala na lidi, aby zmobilizovali reklamu a zaútočili přes smartphony. Nejen že je to levnější, než na běžném webu, ale podle čísel to vypadá, že to má smysl.

Petru vystřídal Dave Ruzius a jeho přednáška v angličtině se jmenovala Developing Lovable Mobile Services; A tale of Two Socks. Pokud přemýšlíte nad vývojem aplikací pro mobilní telefony, tak si udělejte čas a shlédněte i tuto přednášku. Zjistíte, že méně je někdy více a zrovna u mobilních telefonů je to důležité pro úspěch.

Zbytek dne jsem strávil v Business Hall. Nejprve tam bylo finále startup show. To vypadalo tak, že se projekty znovu představili, ale měli na to jen 5 minut. Tady jsem opravdu nepochopil, proč se představovali už dopoledne a poté znovu. Byla to opravdu ztráta času. Výrazné zlepšení prezentace bylo jen u projektu BookFan.eu. Nicméně asi těžko mohli očekávat, že po tomto vystoupení dostanou nějakou cenu. Maximálně tu od diváků. Po samotné prezentaci projektů dostali autoři otázky od porotců a později byl vyhlášen vítěz. Cenu diváků i poroty získal projekt Tripomatic.com, který vám pomůže s plánováním vašich výletů.

Poté byla diskuze, kdy Ondřej Raška, David Špinar, Tomáš Čupr a John Vanhara debatovaly nad tím kdy a jak prodat svoji firmu. Člověk se tak dozvěděl například detaily toho, jak David Špinar prodával h1.cz. Na samotný závěr byla přednáška Johna Vanhary na téma podnikání v USA. Ta byla pro velký zájem přesunuta do největší posluchárny a ani tam nebylo dostatek míst. John se nevěnoval samotnému podnikání v USA, na což měl ve čtvrtek i workshop, ale věnoval se svému projektu Shipito, který vybudoval a i když ho dělal jako doplňkový zdroj příjmů, tak ho dnes živí.

To bylo tedy vše, co jsem na WebExpu navštívil a jak vidíte, tak v tučném textu toho moc není. Co mě však trochu překvapilo byl fakt, že zbylo občerstvení. Ale není se ani čemu divit – jak jsem napsal, tak nebylo tolik přestávek, aby to bylo možno zkonzumovat, což společně s faktem, že občerstvení bylo jen na jednom místě způsobilo to, že Vašek Stoupa (organizátor) šel zbytky udat bezdomovcům před hlavním nádražím.

A důležitá otázka na závěr – jestli půjdu příště? Několik tisíc za to platit rozhodně nebudu, cenu kterou platili studenti VŠE bych ochoten zaplatit byl…

6 komentářů u „Tenkrát poprvé … WebExpo 2011

  1. Tonda

    Ad absence šipek a názvů místností: Názvy místností sice v tištěném programu nebyly, ale v mobilním programu pokud se dobře pamatuju ano. Zrovna u tebe bych problém nečekal (ostatně ani jsi ho neměl, takže asi bezpředmětný) Šipky byly všude, nechápu, že sis jich nevšimnul.

    Jinak mi přijde, že se vrtáš docela v hloupostech a většinou ani nejsou pravdivý. Málo košů? WTF. 😀 Moc přednášek, víc času na občerstvení? WTF^2.

    Navíc by sis asi ušetřil zklamání, kdyby ses předem podíval na informace, o čem ty přednášky asi tak budou. Například Neziskovky goes web, na kterou si stěžuješ.

  2. Augi

    Já bych se Tomáše zastal. Šipek jsem si za celé dva dny nevšiml, koše jsem taky hledal dlouho (jediné na tříděný odpad jsem našel u vchodu do Development Hall) a málo času mezi přednáškama mi taky vadilo.

  3. Pingback: Microsoft Fest 2011- konference s velkým K | Weblog Tomáše Kápla

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>