Proč si myslím, že je hashtag #SpolecneTvorime stupidní

Pokud jste v poslední době sledovali utkání hokejové reprezentace, tak jste si možná všimli hashtagu #SpolecneTvorime, který si marketingový partner (společnost BPA) přichystala před zahájením domácího hokejového šampionátu.

A já se vás teď na úvod ptám –  chápete hashtag #spolecnetvorime? Víte, co má znamenat?

Podobnou otázku jsem položil svým přátelům a kolegům a nikdo si nebyl jistý významem. Zeptal jsem se tedy na Twitteru. Dostal jsem tam dvě odpovědi, ve kterých autoři jen naznačovali správnou odpověď (společně tvoříme TÝM), a jeden osobní útok Micheala Zelenky, který má v BPA na starost sociální sítě (dle jeho profilu na LinkedIn). Nechci hodnotit formu jeho komunikace, která se spíše točila kolem mého zaměstnání (ano, živí mě správa sociálních sítí) než kolem tématu zmiňovaného hashtagu. Zde bych tedy rád ukázal můj pohled na věc a důvody, proč se domnívám, že je hashtag #SpolecneTvorime špatně zvolený. A jsem rád, že nejsem jediný s podobným názorem (další třeba zde nebo zde).

Důvody jsou v podstatě dva: Hashtag je nejednoznačný. Uživatel po prvním přečtení neví, čeho se týká. Neví, co znamená, co podporuje. Společně tvoříme. Ale co tvoříme? Dovedu si to představit u nějakého brandu, který bude využívat tvořivosti lidí, kteří k tomu budou doplňovat další slova. Tam by to mělo smysl. Původní záměr BPA údajně byl demonstrovat, že společně tvoříme tým. Dokonce k tomu připravili microsite, kde ale nenajdete vůbec nic. Tedy kromě grafiky poskládané z fotek a to samé ke stažení v 18 MB velkém PDF souboru. Chybí tam například výpis zmínek a podobně, naprosto nevyužitá stránka a vyhozené peníze.

Microsite - #SpolecneTvorime

Že je hashtag nejednoznačný nemusí být takový problém, pokud bude unikátní a zvládne se komunikovat. Což, když se podíváte na Twitter národního týmu, tak ho vždy doplňují dalším hashtagem a vzniká tak spojení #spolecnetvorime #narodnitym. Nemusím snad zdůrazňovat, jak moc je hloupé používat dva hashtagy s tolika znaky za sebou na síti, která má omezení na 140 znaků.

To úplně nejhorší, alespoň z hlediska budování značky, může být možné zneužití hashtagu a využití jeho nejednoznačnosti. Lidská tvořivost často nezná mezí a tento nepromyšlený hashtag se může velmi snadno a rychle zvrtnout, nad čímž nebude mít BPA žádnou kontrolu a těžko nyní předvídat, jak by to pak řešili. Jistý náznak si však můžeme udělat už nyní.

Prošel jsem si většinu tweetů s tímto hashtagem a našel spojení „#spolecnetvorime špeky“. Takto bez kontextu nevíte, zda autor tvoří jointy nebo tukové zásoby. Prozradím vám tedy, že autorka zprávy byla pravděpodobně v občerstvení McDonald’s (shodou okolností jeden z partnerů šampionátu), kde se zapojila do soutěže o vstupenky a další ceny. A proč to zmiňuji? Protože @narodnitym označil tuto zprávu za oblíbenou. Inu, asi využití hashtagu je pro ně tak radostné, že převáží samotné sdělení.

SpolecneTvorime špeky

Ještě bych se rád pozastavil nad jednou věcí. Pan Zelenka napsal, že se lidé s hashtagem pěkně ztotožnili a používají ho. Tak jsem kouknul na klaboseni.cz, které pro tento hashtag našlo celých 42 zmínek na českém a slovenském Twitteru. Včetně retweetů. Možná, že je hashtag úspěšný na jiných kanálech. Ale na Instagramu má také jen 93 zmínek…

Co si o tomto hashtagu myslíte vy? Líbí se vám a ztotožnili jste se s ním?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *