Proč Google+ neuspěje

Když pozoruji současný ruch kolem Google+, tak se táži sám sebe, zda je to Google nebo uživatelé, kteří se nedokáží poučit z historie. Jsem si téměř jist, že se Google Plus nemá šanci výrazně prosadit mezi sociálními sítěmi. Níže své tvrzení zdůvodním, ale pro zachování mého zdraví musím přidat jedno upozornění:

Pro věčné šťouraly a rýpaly rovnou podotýkám, že jsem o Google+ nic nečetl, neviděl a síť jsem jen letmo vyzkoušel, takže veškeré zde napsané informace jsou SUBJEKTIVNÍ a nemusí se (a taky se nebudou) každému líbit. Nemusíte mi to do komentářů zdůrazňovat, jsem si toho vědom. A pokud jste Google fanoušek či přímo fanatik, raději dále nečtěte a nekažte den sobě a případným komentářem ani mně. Děkuji.

Předem by bylo vhodné vysvětlit, co to vůbec Google+ je. Google Plus je nová sociální síť, která stále ještě není otevřena všem, ale využívá systém pozvánek. Kdo pozvánku nemá, tak se do sítě nedostane a musí čekat.

U pozvánek bych rovnou zůstal a použil je jako první argument, proč se Google+ masivně nerozšíří. Google se nepoučil z předchozích chyb a novou službu spouští s pozvánkami. Ať už je to tah marketingový (mluví a píše se o této síti všude už téměř týden) nebo z důvodu výkonosti (aby servery Googlu ustály nápor uživatelů), tak je to obrovský problém pro sociální síť. Spustit službu pouze na pozvánky spatřuji zhruba stejně chytrou, jako začít na Lipně lovit velryby. Sociální síť potřebuje uživatele a sociální vazby mezi nimi. Ale k čemu je vám sociální síť, kde vám chybí vaši přátelé a známí? Možná že mezi ajťáky je tento problém vedlejší a ani si ho neuvědomují, ale jsou velkou menšinou a běžný člověk s tím má problém. Sám na Facebooku vidím spoustu lidí, kteří nejsou ajťáci, žádají o pozvánky a když už se do Google Plus dostanou, tak shání zase známé, kteří tam již mají přístup. V obou případech je to komplikované a často bezvýsledné. Uživatel, který je v síti bez známých, nemá důvod tuto sociální síť využívat (zvláště, pokud jsou alternativy) a dříve či později ji přestane navštěvovat. A pokud Google nemá nějaký geniální nápad jak přimět lidi, aby jim později dali druhou šanci, tak tu máme jasný důvod, proč Google Plus neuspěje – bez uživatelů to prostě nejde.

Druhý důvod vzbudí jistě hodně emocí. Facebook. Dnes tu máme Facebook, který je největší sociální sítí. Většina osob mi u tohoto argumentu tvrdí, že Google+ není jako Facebook, někteří tvrdí, že je spíše jako Twitter. Je úplně jedno, čemu je plusko podobné, důležité je, že jsou tady další sociální sítě a mají statisíce vlastních, často spokojených, uživatelů. Trh je nasycen a já, jako uživatel, nemám důvod opouštět Facebook či Twitter a jít ke Googlu. A další síť používat také nechci, už takto Facebook využívám jen jako prostředek ke komunikaci s lidmi pomocí zpráv nebo chatu. A nedovedu si představit, že bych své přátele z Řecka, Španělska, Německa či jiného státu hledal na Google+. Google uživatelům nedal jediný důvod, proč by k němu měli přejít, ale o tom se podrobněji rozepíši v dalším bodě.

Google Plus prostě není připravena pro spuštění. Může klidně mít u Google hodně oblíbenou nálepku beta, ale já bych to neoznačil ani jako public alpha verzí. Firma velikosti a sledovanosti Googlu nemůže přijít na trh se službou, která oproti konkurenci nic nepřináší, ale dokonce ještě zaostává! Pokud zastáváte názor, že přinesla revoluci v komunikaci mezi skupinami lidí díky takzvaným kruhům, tak jsem letmým zkoumáním nepřišel na to, v čem je toto řešení lepší či jiné oproti skupinám uživatelů (Friend Lists) na Facebooku. Na Facebooku mám svých současných 581 přátel roztříděno do 17 skupin a vše co sdílím vidí jen ti, kteří to vidět mají. V čem je kruh na Google jiný netuším, ale rád si to klidně přečtu v komentářích.

Google má spoustu služeb, které mohl propojit do pluska, ale stejně to neudělal. Proč třeba není integrováno Latitude (i s možností zobrazení check-inů) a další služby mi není jasné. Stejně tak netuším, jaký smysl má v dnešní době služba Buzz, která si oblibu u uživatelů nenašla (především díky rozšířenému Twitteru). Nyní navíc bylo oznámeno, že Picasa, která je s pluskem nějak propojená, změní svůj název na Google Photos. Proč se tak děje až po spuštění nové sociální sítě, to je mi záhadou. Ale dokáži si představit, že v tom (především počítačově nepříliš gramotní) uživatelé budou mít guláš.

Když jsem psal o tom, že lidé nemají důvod přejít z Facebooku, tak jsem asi měl zmínit nejenom uživatelskou hodnotu. To, co citelně chybí, jsou firmy, korporace, značky! I to lidi drží na Facebooku a lidé tam mohou přímo komunikovat s danými výrobci (atd.) – Google nic takového nemá a zahlédl jsem nějaké zprávy, že něco podobného připravuje. Ale připravuje to pozdě a možná zbytečně – jednou ztracený uživatel zpět jen tak nepřijde a bude potřebovat něco navíc. Něco, co jinde nemá. A nejsem si jist, zda to Google dokáže vytvořit.

Kapitolou samotnou by mohlo být tlačítko +1, které se objeví u každého příspěvku i komentáře. Když ho uživatel zmáčkne, tak tím ohodnotí daný příspěvek – jedná se tedy o obdobu Facebook Like Button (tlačítka ‚Líbí se mi‘ v češtině). Toto tlačítko dnes začíná zaplavovat internet a i já ho před pár dny přidal ke mně na blog. Když jsem však testoval jeho funkčnost, zjistil jsem jednu nepříjemnou věc. Po stisku +1 tlačítka na webové stránce se nestane vůbec, ale vůbec nic! Kromě tedy připočtení +1 na čítači. Čekal bych, že se článek objeví na „zdi“ v Google+, ale neobjevil. Nikde žádná zmínka. Díky dobrým lidem na Twitteru jsem se dozvěděl, že +1 tlačítko má snad vliv na PageRank, tudíž mohu ovlivnit pozici webu ve vyhledávání. Inu, po tom jsem vždy toužil. Nicméně tlačítko, které naprosto stejně vypadá, ale funguje odlišně na webu a v prostředí sociální sítě je prostě mega fail, který by si taková společnost měla odpustit.

Pořád píši o uživatelích, ale o tom to vše je. Uživatelé rozhodnou o úspěšnosti produktu a i o jeho případné monetizaci. Zajímavý je přístup firem Microsoft a Google. Zatímco Microsoft vlastní Skype (telefonie s největším počtem uživatelů), má svou sociální síť Windows Live (každý kdo má Hotmail má i Windows Live ID /Hotmail je asi nejpoužívanější freemail na světě, i když tomu zarytý fanoušek GMailu nevěří/) a má podíl ve Facebooku (sociální síť s největším počtem uživatelů) a tyto uživatele se snaží propojit všemožně dohromady, tak Google se rozhodl jít opačnou cestou a mít pouze své vlastní uživatele. Google neprodloužil dohodu s Twitterem (kterou využívá Microsoft i nadále), Google nutí uživatele Androidu založit GMail a kromě jisté dohody s AOL snad jiné služby nevyužívá (myšleno kolem pluska, ne obecně). Pokud má být Google+ opravdovou sociální sítí, tak bych současnou verzi označil jako technology preview a přišel bych za půl roku s něčím, co nebude funkční jako Diaspora.

Možná si říkáte, proč jsem si na Google+ vůbec zakládal účet, když nejsem Google lover a plusko je mi ukradené. Rád vám to vysvětlím, neboť se jedná o další fail Googlu. Když se na Twitteru rozmohla plusmánie, tak jsem dostal mail z Google+ o tom, že mě někdo přidal do kruhu. A za chvíli další, stejný obsah, jen jiná osoba. To už jsem se zarazil a přemýšlel jsem, kde jsem Google dal mou adresu. Nepřišel jsem na to, ale chtěl jsem se z odběru spamu odhlásit. Ejhle, abych to mohl udělat, musím se registrovat do Pluska. Oznámení o sledování naštěstí sloužilo jako pozvánka a tak jsem byl mezi prvními uživateli této služby. Okamžitě jsem šel do nastavení a tam zasílání mailů zakázal.

Aby toho nebylo málo, tak při samotné registraci jsem měl problém. Nejsem uživatelem Picasy (= nemám tam vytvořen účet a Google mi to při každé návštěvě Picasy zdůrazňuje), nikdy jsem jí nechtěl využít a ani nemám v úmyslu to měnit do budoucna. Přesto jsem při registraci pluska musel zvolit, že chci má webová alba v Picase propojit s pluskem. Opačnou možností registrace neúspěšně skončila. (důkaz místo slibů vidíte na následujícím obrázku)

Abych jen nehanil, tak na Google+ oceňuji jednu věc. Datum spuštění. Googlu se podařilo naprosto úžasně zastínit spuštění Office 365 od Microsoftu. Tleskám. Opravdu a se vší vážností.

Ať už vnímáte Google+ jakkoliv, tak pro mě je to jen doplnění letošních novinek Googlu s jedním cílem. Alespoň trochu dohnat Facebook s informacemi o uživatelích a zvýšit díky přesnějšímu cílení cenu reklamy, z které Google žije. Nyní mi tak dává i smysl služba Google Music – Google snadno zjistí, jakou muziku máte rádi, co a jak často posloucháte a případně i kde a to takřka bez práce. A to i vaší – nemusíte nic lajkovat jako na Facebooku, nemusíte se nikomu svěřovat. A ne, nejsem paranoidní, nebojím se Googlu (jen Google není mou oblíbenou společností) a bojím se maximálně tak nekonečné lidské blbosti…

18 komentářů u „Proč Google+ neuspěje

  1. h00ked

    názor zajímavý, něco z toho si myslím i já, jen bohužel jak jsi to dopsal, tak se některé z věcí, které se i mě nelíbí změnili… například pozvánky atp…

    každopádně já tomu dávám šanci, potenciál to podle mě má, uvidíme co z toho bude 🙂

  2. Jiří Drahorád

    Chápu, že nechceš používat Google+, ale že tě to donutilo napsat tak dlouhý článek, který je docela mimo…, to moc nechápu. Smetana pro vyhledávače?

    1. Google potřebuje službu otestovat a kdyby ji otevřel všem, tak toho asi moc neotestuje. Podle některých uživatelů vím, že Google při řešení problémů praktikuje vyloženě osobní přístup i s přímou komunikací. To se na Facebooku asi nikdy nikomu nestalo. Za šílenství kolem G+ nemůže Google, ale média.

    2. Kruhy. Pro zařazení někoho do skupiny na FB potřebuješ mít oboustranné potvrzení o přátelství. Nemůžeš sledovat někoho zajímavého, aniž by se s tebou spřátelil. Na Google+ tohle jde, funguje podobně jako Twitter. Docela velký rozdíl oproti FB. Naopak ty můžeš sdílet obsah jen s vybranou skupinou (jako na FB).

    3. Latitude je integrováno do mobilní verze Google+, kde se dá vytvořit check-in, který se objeví i ve streamu.

    4. +1 tlačítko na webu. Není pravda, že nic nedělá. To, čemu dáš na webu +1, se objeví v záložce „+1“ na tvém Google/G+ profilu. Funguje tedy podobně jako Favorites na Twitteru.

    5. Skype & FB. K tomu se moc vyjadřovat nebudu. Určitě to není tak awesome, jak tvrdil Mark ;-). Hangout pro G+ strčí nový FB videochat hravě do kapsy.

  3. Dash

    Bohužel mi nezbývá nic jiného než souhlasit. Osobně jsem se na toto téma takhle sáhodlouze nerozepsal, nicméně menší reklamu pod mým článkem si to určitě zaslouží.

  4. Jakub Jedlinský

    Zajímavej článek, dobrý zamyšlení. Myslím, že g+ je užitečnej projekt už jen z toho důvodu, že zvyšuje konkurenci. Že pohne fbook k tomu, aby implementoval některý vylepšení. Jsi první, koho znám, kdo tvrdí, že používá skupiny na fbooku. Přitom je to rozhodně rozumná věc a fbook by se na to měl víc zaměřit. Díky g+ si to hodně lidí uvědomí.

  5. cehovsky

    Zajímavé čteni. Sám to nevyzkouším, protože pro google apps účty služba dostupná není (to je podle mě největší fail). Ale chápu google v tom, co dělá. Živí se reklamou a potřebuje jí rozšířit mezi co největší počet oveček. Když už se mu podařilo nacpat reklamu i do mobilních telefonů (než mě ukamenujete, tak vězte, že Android telefon mám), přichází další služba, kde googlu utíkaly potenciální příjmy z reklamy ke konkurenci. Tak udělaj v podstatě identickou službu, do který nacpou tu svojí reklamu, a ovečky jim to baští. Dobrá zpráva je, že když vypnu twitter a zeptám se normálních lidí, tak ani netuší, co to je. A po pár kliknutích v G+ stejně nechápou, co by je mělo přimět přecházet z jiných služeb.

  6. Marek Bačo

    Tomáši,

    – máš plné právo na svém blogu psát subjektivně, za to se nemusíš ani omlouvat 🙂
    – já osobně jsem trochu zklamán, protože jsem čekal těch argumentů trochu více a ty, které jsou v článku lépe postavené
    – zároveň je dobré mít na paměti, že G+ je stále beta, která NENÍ KONEČNÁ… ta služba je tady pár dní, i proto bych byl v soudech zdrženlivější.

    a) pozvánky & beta
    – pozvanky jsou zcela v pořádku a to právě proto, že je to BETA (a promiň, ale pod Alfou si oba asi představíme úplně jiné web projekty)
    – tady je nutno napsat, že alespoň jednu službu strejdy Google použije měsíčně přes 1 mld. lidí a otevřít G+ bez komunikační podpory by byl z Google opravu fail
    – Google je v tomhle konzistentní, dělá to tak vždy a je dobré také připomenout i začátky privátního Facebooku, ten také nebyl otevřený všem, že ano
    – Já ten fail v tomhle ohledu spatřuji zcela jinde. Mluvil jsem s lidmi přímo z Google a ten záměr je tam jasný, šlo jim vyloženě o feedback, o sbírání nápadů a podnětů, ale chtěli tam mít „BFU“ a nikoli geeky – když se podívám já na své kruhy tak tam moc těch „average users“ nevidím

    b) Facebook
    – tohle už je podstatně zdařijelší argument a určitě se shodneme na tom, že sociální síť dělají pravě uživatelé, kteri tam – pravda – ted nejsou, ale to bych se musel opet vratit k bodu a)
    – souhlasim, ze tu masu tam G+ jen tak nenazene, ale myslim, ze to takhle takticky ani nehce, to by ten launch produktu postavil zcela jinak (upřímně řečeno po failech s Wave či málo použivaným Buzzem, je plusko konečně zdařilješí krok)
    – ano, pro moji mámu zatím neexistuje velká motivace aby přešla … pokud ji nepozvu např. do kruhu, ale obecně tam ta motivace není, nicmene myslim, ze prave na tom si Google da jeste zelazet – protoze je zcela jasne, ze clovek nemuze udrzovat „vztah“ jak s 1.000 kamarady na FB a zaroven udrzovat up-to-date informace na vice socialnich siti (jedna bude vzdy primarni a naprosto hlavni, respektive mam za to, ze clovek dokaze udrzovat pouze jednu a duvod, ze jich ma vice, je postaven především na odlišnosti sociálních kruhů a lidí, které v dané sítí má – prostě není tam překryv)
    – ještě jednou je potřeba zmínit, že srovnáváme 750M uživatelů s nějakými testery na uzavřené platformě!
    – Profily brandu i hry + reklama (adwords) tam budou, to se neboj. Mě se naopak líbi právě to, že nic z toho tam teď není 🙂

    c) Groups vs Circles
    – tady docházi k elementárnímu nepochopení zcela odlišného systému sdílení informací
    – ano, na FB to existuje také jednoduchá kategorizace „friends“, ale G+ je prostě postaven právě na ASYNCHRONIM sdileni – tohle je pak vec subjetktivniho pocitu, jeslti lidem vyhovuje one-to-one, one-to-many, byt clenem JASNE DEFINOVANE SKUPINY – kde VIM, kdo tam je, jak se skupina jmenuje, nebo mit SVE VLASTNI KRUHY, aniz by do toho nekomu neco bylo 🙂
    – asynchronní sdílení by imho mělo být spíše strašákem pro twitter

    Největší výzvou a to co mě osobně mrazí je propojenost dat. Tohle je jedna z velkých výhod lidí, kteří nějakou tu Google službu používají, ať už je to e-mail, youtube či picasa. S tím jak je Google propaguje široké možnosti úpravy privacy settings – je pro mě signál jen toho, že Google bude mít k dispozici takovou sadu velice citlivých dat, až hrůza 🙂

  7. cehovsky

    Marek Bačo

    Ad poslední bod. Však o tom to podle mě všechno je. Získat co nejvíc uživatelů na co největší počet vlastních služeb. To proto, aby o lidech získal co nejvíce informací, na základě kterých bude mezi tyto lépe a cíleně šířit svojí reklamu. Zároveň s tím získá i další prostor, kde lidem tu svojí reklamu bude cpát. Od někoho, kdo se živí reklamou, je to zcela pochopitelné a nic proti tomu nenamítám. Možná to teď zní, jako by na konkurenčních službách reklama nebyla. To rozhodně ne. Ale mám subjektivně rozhodně lepší pocit, pokud jsou mé osobní údaje rozděleny mezi několik (desítek) různých společností, než když o mně jedna jediná bude vědět všechno 🙂

  8. Augi (Michal Augustýn)

    Vzásadě souhlasím.
    Google+ beru jako mix toho nejlepšího z FB a Twitteru, ale fakt se mi nechce na další sociální síti znova všechno naklikávat (tj. očekávám rozumný import) a hlavně ten design webu mi přijde moc „vzdušnej“ – na velkém prostoru minimum informací.

    Btw. nefunguje ti tu „To se mi líbí“ tlačítko 🙂

  9. Mike

    Souhlasím s tvým názorem, nicméně google+ přeci jen šanci na úspěch má, i z toho důvodu, že někteří lidé jsou „anti FaceBook“. Ještě se tam ani pořádně někteří nedostali a ejhle „jedinně google plus, s FB končím“.. že by boj proti značce? 🙂

    Článek každopádně výstižný. Dovolím si sdílet.

  10. fremy

    O uživatelích je to především a nějakou dobu to určitě bude problém. Ovšem velkou výhodu této sítě vidím její propojení s Google službami. To se bude rozšiřovat a snad napomůže i zviditelnění některých z ni

    Nechci jako oblíbenec Gmailu prudit, zcela se zájmem mě zajímá jestli je opravdu hotmail nejpoužívanější na světě?

    S tvojí registrací a některými problémy je to trochu fail. Přesto já stále vnímám Google+ jako beta verzi, která není kompletní a tak k ní taky přistupuji. Tře se to pouze v případě, že už nyní bych tam chtěl všechny své přátelé (i ty co nemají ani Facebook) z jednoduchého důvodu: gtalk komunikaci, fotky na picase.

  11. Štěpík

    Víceméně se všim souhlasim, G+ bude/je spíš pro geeky, resp. lidi, který sou teď na Twitteru a chybí jim některý Facebook fičury. (případně pro zmíněný FB haters :))
    Z mejch přátel na FB neznam nikoho, kdo by měl o G+ zájem, nebo ho dokonce znal (nepočítam ty 4, který sou geekové a sou i na Twitteru) a já sám tam taky nejsem a asi to ani nemam v plánu, proč taky? Přátele z FB tam nedostanu – ostatně nutit je je největší kravina, geeky (známý), mam na Twitteru, proč to duplikovat a zbytečně si užírat další čas honěnim timeline…

  12. Daniel Hlas

    To je zajímavé hned ze začátku:
    „Jsem si téměř jist, že se Google Plus nemá šanci výrazně prosadit mezi sociálními sítěmi“ Z čehož vyplývá že autor si je zcela jistý svým názorem, ale dále píše:
    „o Google+ jsem nic nečetl, neviděl a síť jsem jen letmo vyzkoušel“

    Zkrátka a jasně, autor prakticky neví o čem píše, článek je pěkné zformulován a napsán, ale autor víc píše, než ví. Nevím proč takoví autoři posuzují něco co je velmi krátkou dobu v beta-testování a proč posuzují něco, co viděli sotva pět minut. Názor autora zkrátka nelze brát v potaz a není důvěryhodný.

  13. Tintina

    Já když se zaregistrovala na facebook, nikdo tam nebyl a tak jsem se tam hned nevrátila… Ale když se víc rozšířil, dala jsem mu jednu šanci.

    Netuším, jak to s G+ dopadne a ani to nehodlám věštit, ale minimálně je mi příjemnější než facebook a twitter dohromady…

  14. Vita

    Co na to říct ?
    0) GOOGLE PLUS nemá být další „Soc. síť“ ale další z Google služeb, UPSS.
    1) Pokud o něčem vím tak málo jako tady Tom tak radši mlčím a né že napíši takové bláboly.
    2) Nicméně z pohledu SEO je to dobrý pokus.
    3) Pokud jsi to myslel Vše vážně mám silné obavy o tvé duševní zdraví.
    4) +1 není nic nového jedná se o hodnocení relevantnosti webů ale i příspěvků v G+.
    5) Jsem v celku rád že bude nadálé existovat komunita Fuckebooku a nebude plnit G+ podobnými nesmysly.
    6) Google nepotřebuje trhat rekordy mezi soc. sítěmi kdo zná Google tak ví proč kdo ho nezná jako tady Tom tak at si používá Hotmail Picasa vimění třeba za Rajčenet a zůstane si pařit Mafii na FB.
    7) Pokud je umožněno Tomům studovat ČVUT tak je vidět že tento institut začíná mít silně upadající úroveň.
    „Ale Všechno to jsou jen subjektivní názory tak si s toho Tome nic nedělej. Žij si dál ve svém Fuckebook světě používej Latitude na Androidu a kritizuj něco o čem nemáš ani páru. Hodně zdaru Víta.“

  15. Michal

    Také bych Google+ hned neodepisoval. Přesně tak, na facebook jsme se také hned nevraceli. Mě osobně je mnohem bližší Google než Zuckerbergův facebook. Google je to mnohem déle, je všestranější … akorát nebyl tak rychlý a vlezlý jako facebook. Jsem rád, že facebook získal konkurenci.

  16. Pedro

    Ani jsem to nedocetl a musim konstatovat, ze je to jeden omyl za druhym 🙂 Ta nalepka BETA tam neni pro nic za nic. Google tu sit neustale vylepsuje, modifikuje a ve finale ocekavam propojeni jeho sluzevb v jednu UBER sluzbu. Aktualne je myslim vypovidaci hodnota clanku minimalni a do budoucna nulova.
    Co se tyce prechodu z FB na G+. Osobne jsem opustil FB drive, nez se vubec nejaka verejna informace o G+ vyskytla. Vyhovoval mi vice Twitter. Nyni jasne vede G+.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *